Biesiada ze skutkiem ubocznym

red.
24.03.2016 09:24
A A A

BOGDAN SARWINSKI / EAST NEWS

Na święta, oprócz wykwintnych dań, warto też przygotować małą apteczkę, bo łakomstwo czasem źle się kończy. Podpowiemy, jak sobie radzić, jeśli pojawią się przykre objawy.

Zgaga

Przyczyny:
Najczęściej jest to osłabienie mięśnia zwieracza przełyku znajdującego się w miejscu łączenia się przełyku z żołądkiem, przepuklina roztworu przełykowego lub nadprodukcja kwasu solnego w żołądku. Jeśli przełyk nie jest szczelnie izolowany od żołądka, zjedzone potrawy wymieszane z sokiem trawiennym zarzucane są do przełyku, co wywołuje ból i zgagę.

Czego nie robić:
. Nie kłaść się zaraz po jedzeniu.
. Nie pić naparów i herbatek z mięty pieprzowej - mięta działa rozkurczowo na dolny zwieracz przełyku, a niedomknięty zwieracz to pewne zarzucanie treści żołądka do przełyku i zgaga.
Domowe sposoby:
. Można wypić odrobinę sody oczyszczonej (pół łyżeczki) rozpuszczonej w przegotowanej wodzie (pół szklanki).
. Można wypić pół szklanki chudego, chłodnego mleka lub kefir.


Niestrawność

Przyczyny:
Najczęstsze przyczyny to zbyt mała produkcja lub nadprodukcja soków trawiennych, chora trzustka lub pęcherzyk żółciowy i w związku z tym niewystarczająca ilość żółci niezbędnej do sprawnego trawienia.
Czego nie robić:
. Jeśli mamy tzw. uczucie ciężkości w brzuchu niekiedy prowokujemy wymioty, by „sobie ulżyć”. Nie jest to dobry pomysł, bowiem zwrócenie treści żołądkowej wymieszanej z sokami trawiennymi (w tym – z kwasem solnym) najpewniej podrażni przełyk i wywoła zgagę.
Domowe sposoby:
. Można wypić napar przyrządzony z koszyczków rumianku lub ziela dziurawca (łyżeczkę suszonego ziela zalać szklanką wrzątku i zostawić na kwadrans pod przykryciem. Przecedzić i wypić ciepły napar).
. Warto poleżeć pół godziny, godzinę, z głową na wyższej poduszce – podczas wysiłku organizm musi zająć się także ukrwieniem wielu narządów, a gdy leżymy skupia się przede wszystkim na trawieniu.

Wzdęcia

Przyczyny:
Najczęstsze przyczyny to błędy żywieniowe (jedzenie tzw. potraw wzdymających, np. kapusty z grochem, nadmiar białka i tłuszczu zwierzęcego w diecie), niedobór enzymów trzustkowych (ich braki powodują, że źle strawione jedzenie wędruje do jelit, gdzie dochodzi do fermentacji i nadprodukcji gazów), picie napojów gazowanych i połykanie dużych porcji powietrza w trakcie jedzenia (np. gdy w czasie posiłku dużo mówimy).
Czego nie robić:
. Nie należy wstrzymywać gazów, bo oprócz wzdęcia zafundujemy sobie dodatkowo ból brzucha.
. Do biesiadnego stołu nie powinniśmy wkładać ubrań z obcisłym paskiem, bo to sprzyja zaleganiu jedzenia i nadmiernej fermentacji.
. Nie rozmawiać za dużo w trakcie jedzenia (unikniemy połykania powietrza).
Domowe sposoby:
. Warto wybrać się na dłuższy spacer i maszerować w szybkim tempie. Ruch ułatwia bowiem pozbycie się nadmiaru gazów z jelit.


Biegunka

Przyczyny:
W przypadku biegunki niestrawnościowej najczęstszą przyczyną jest niewydolność trzustki – nie trawimy dobrze tłuszczu, który w nadmiarze przechodzi do jelit i wywołuje biegunkę. W przypadku biegunki infekcyjnej powodem kłopotów jest zatrucie pokarmowe – gdy zjemy np. coś nieświeżego czy produkty źle przechowywane po przyrządzeniu (np. źle zamrożone i rozmrożone).
Czego nie robić:
. Nie można pić soków owocowych ani napojów słodkich, gdyż zawierają one cukry, które mogą pogorszyć nasz stan przez fermentację w jelitach.
Domowe sposoby:
Koniecznie trzeba nawadniać organizm (2-3 litry płynów dziennie), ponieważ przy dużej ilości stolców tracimy cenne dla organizmu elektrolity. Najlepiej pić przegotowaną lekko osoloną wodę lub herbatkę miętową. Niekiedy pomaga wypicie 1-2 szklanek odgazowanej coca-coli.

Kac

Przyczyny:
Jest tylko jedna – nadużycie alkoholu. Nadmiar trunków niekorzystnie działa na cały organizm (m.in. na żołądek, wątrobę, nerki). Typowymi objawami zatrucia alkoholem są zaburzenia przemiany materii i gospodarki wodno-elektrolitowej. Stąd ogromne pragnienie, ból głowy, gorsza koncentracja, mdłości.
Czego nie robić:
. Nie ufajmy „klinowi” - nawet mała dawka alkoholu wypitego na kaca tylko wydłuży nasze cierpienia.
Domowe sposoby:
. Dobrze jest dużo pić wody mineralnej i soków warzywnych (zwłaszcza pomidorowego), które uzupełniają zapas elektrolitów w organizmie. Sprawdzą się też tzw. napoje izotoniczne (np. Isostar, PowerRade, Dynamic).
. Warto zjeść coś słodkiego (np. kisiel) – cukier podnosi poziom glukozy w organizmie (alkohol go obniża) i szybciej ustępuje „tupot białych mew” w głowie.
. Dobre efekty w pozbyciu się kaca daje naprzemienny prysznic i długi spacer na świeżym powietrzu.

Polecamy